Til højtideligheden

Højtideligheden er den ceremoni, som afholdes når en person er død, og der er forskellige måde en højtidelighed kan foregår på. Dixi Begravelsesforening vil hjælpe dig med at få indfriet de ønsker, når din højtidelighed skal holdes. Du kan f.eks. have gjort dig tanker om, hvordan og hvor højtideligheden skal holdes, hvilke samler der skal synges, hvordan kisten skal pyntes, om du har nogle personlige ting du gerne vil have med i kisten, og hvad vil du gerne mindes for. Du kan nedenunder læse om de forskellige måder en højtidelighed kan foregå på.

Begravelse eller bisættelse

ID-100235879

Ved en begravelses skal afdøde jordbegraves i kisten. Ofte nedsænkes kisten umiddelbart efter højtideligheden enten i familiegravstedet eller i det gravsted, du har valgt. Familien følger kisten til kirkegården umiddelbart efter højtideligheden. Kisten kan også blive i kapellet eller kirken, hvor man overlader nedsættelsen af kisten til bedemanden eller kirkegården. Hvis afdødes skal brændes, kaldes højtideligheden en bisættelse. Et antal dage efter kremeringen nedsættes urnen i gravstedet. Traditionelt foretrækker de fleste familier at være med ved urnenedsættelsen, men dette er op til dig. Dixi Begravelsesforening hjælper også med at arrangere urnenedsættelsen med bedemanden eller graveren.

Askespredning over havet

Du har også mulighed for at få spredt din aske over havet. hvis du vælger dette skal du være opmærksom på, at der er nogle krav som skal overholdes. Du kan få spredt din aske over åbent hav, det vil sige havet eller størrebugter eller fjorde. Asken må således ikke blive spredt over en sø. Derudover er det ikke tilladt at sænke en urne med aske i havet, og spredningen af asken må ikke vække opsigt. For at du kan få en maritim begravelse skal det dokumenteres skriftligt, at du ønsker dette. Vi hjælper dig med at udfylde de nødvendige blanketter for at du kan få din aske spredt over havet.

danskesalmebog_omline

Den Danske Salmebog OnlineBorgerlig højtidelighed

Borgerlig højtidelighed

Hvis du ikke er medlem af Den danske Folkekirke, har du mulighed for en borgerlig højtidelighed, hvor dine pårørende samles og tager afsked. Den borgerlige højtidelighed kan enten finde sted i et kapel, i dit hjem eller et sted, som har haft stor betydning for dig. Afskeden kan forestås af en teolog (præst uden embede), et familiemedlem, en nær ven eller en bedemand. Du sammensætter selv programmet for den borgerlig højtidelighed med f.eks. taler, sange eller samler.