Frit valg

Med din Dixi aftale har du et frit valg til, hvad du ønsker dig på din sidste rejse. Vi vil indsamle de dokumenter og informationer, som der er brug for at få dine sidste ønsker opfyldt. Derudover vil ceremonimesteren tale ud fra den viden du har givet os, så din sidste tid bliver ud fra dine personlige tanker og værdier. Du bestemmer selv, hvad der skal indgå i din Dixi aftale, og om det skal gælde, hvis din ytring forsvinder, din højtidelighed eller efter din højtidelighed.

I forbindelse med din Dixi aftale kan der også være andre overvejelser du skal tale med dine pårørende om, så de ikke skal tage beslutningen alene.

Disse overvejelser kan f.eks. være, om du ønsker at donere legeme til medicinsk forening. Tag en snak med dine pårørende om dette, så de er forberedt og forstå dit ønske. For at kunne donere legeme til forskning, skal du have udfyldt en erklæring, som har samme gyldighed som et testamente.Tilmeld dig som organg donor og opbevar det sammen med  resten af dine oplysninger i din Dixi aftale. Se mere her.

Det har også betydning for dine pårørende, om du har taget stilling til at blive organdonor. Hvis du ikke har besluttet dig, er det dine efterledte, der skal tage stilling, hvis hjernedøden pludselig bliver en realitet. Du tager stilling ved at udfylde et donorkort og tilmelde dig donorregistret. Selv om du er tilmeldt dig som organdonor, kan du lade donationen være under forudsætning af, at dine nærmeste også accepterer din beslutning den dag det bliver aktuelt.